لامبورگینی سرانجام برنامه‌ی الکتریکی شدن خودروهایش را اعلام کرد

لامبورگینی سرانجام از برنامه‌هایش برای حرکت در مسیر الکتریکی کردن محصولات خود رونمایی کرد که طی دو فاز در دهه‌ی جاری میلادی پیش خواهد رفت و نخستین خودروی تمام‌الکتریکی این شرکت پس از ۲۰۲۵ عرضه خواهد شد.

این خودروساز ایتالیایی درنظر دارد برنامه‌های الکتریکی شدن محصولات خود را در دو فاز اجرایی کند. لامبورگینی ابتدا تا پایان سال ۲۰۲۴ برای همه‌ی محصولات خود نسخه‌های هیبریدی برقی-بنزینی تولید می‌کند و در ادامه نخستین مدل کاملا الکتریکی خود را تا پیش از پایان دهه عرضه خواهد کرد.

بدین ترتیب نسخه‌های پلاگین هیبریدی «اونتادور» (Aventador)، «هوراکان» (Huracán) و «اوروس» (Urus) و همچنین نسخه‌های محدود رودستر «سیان» (Sián) طی سه سال آینده در بازار عرضه می‌شوند. علاوه بر این پیش از سال ۲۰۳۰ میلادی، لامبورگینی از یک مدل کاملا جدید تمام‌الکتریکی به عنوان مدل چهارم خودروهای اصلی خود رونمایی خواهد کرد.

مانند دیگر خودروسازان اسپرت، لامبورگینی در ترس از دست دادن مشتریان وفادار خود که به موتورهای V8 و V12 علاقه دارند، تا کنون کندتر به سمت تولید خودروی الکتریکی رفته است. اما با تشدید مقررات مربوط به آلاینده‌ها در سراسر جهان و این حقیقت که موتورهای الکتریکی قادر به ایجاد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتری بر ثانیه برابر با سریع‌ترین سوپراسپرت‌های بنزینی جهان هستند، سرانجام به‌نظر می‌رسد که این شرکت برای تغییر آماده است.

«استفان وینکلمان» (Stephan Winkelmann) مدیرعامل لامبورگینی در پاسخ به این پرسش که مشتریان از یک ابرخودروی الکتریکی باید چه انتظاری داشته باشند، گفت: «یقینا بحث شتاب و گشتاور است. همچنین به نظر من پر کردن خلاء موجود هنگام تغییر دنده و کمک به داشتن یک منحنی ثابت برای افزایش سرعت، از چیزهایی است که بسیار جذاب خواهد بود.»

این جذابیت فقط مربوط به تجربه‌ی رانندگی نیست. رقابت در این زمینه در حال داغ شدن است و «فراری» (Ferrari) هم اعلام کرده که نخستین مدل الکتریکی خود را تا سال ۲۰۲۵ عرضه خواهد کرد. شرکت‌های دیگری مانند «دراکو» (Drako)، «استون مارتین» (Aston Martin) و «ریماک» (Rimac) هم هر یک با موفقیت در بخش‌هایی، روی خودروهای سوپراسپرد الکتریکی کار کرده‌اند. گروه «فولکس‌واگن» (Volkswagen) به‌عنوان شرکت مادر لامبورگینی اعلام کرده که در جهت الکتریکی شدن ۱۹ میلیارد دلار هزینه و تولید موتورهای درون‌سوز جدید را متوقف می‌کند.

هنوز مشخص نیست که آیا لامبورگینی قصد دارد تولید خودروهای بنزینی خود را به طور کامل متوقف کند یا خیر اما وینکلمان گفت که این شرکت کاهش ۵۰ درصدی یا بیشتر از تولید کربن دی‌اکسید محصولات خود را برای آغاز سال ۲۰۲۵ هدف قرار داده است. لامبورگینی ۱٫۸ میلیارد دلار برای گذار به خودروهای هیبریدی و الکتریکی هزینه خواهد کرد.

کانسپت خودروی الکتریکی ترزو میلنیو
Credit: Lamborghini

او افزود: «ما درباره‌ی بزرگترین سرمایه‌گذاری که تا کنون در لامبورگینی انجام شده صحبت می‌کنیم. حفظ رشد پایدار و در عین حال در نظر گرفتن نیازهای کره‌ی خاکی ضروری است اما از سویی باید به مطابقت داشتن با رویای مشترک مشتریان برای داشتن یک خودروی سوپراسپرت بسیار عالی هم توجه کرد.»

علاقه‌ی ناگهانی لامبورگینی به الکتریکی شدن، بدون سابقه هم نیست. در سال ۲۰۱۷ این شرکت از طرح مفهومی «ترزو میلنیو» (Terzo Millennio) رونمایی کرد که با همکاری مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) تولید شده و سرشار از ایده‌های نوآوریانه و آینده‌نگرانه است. از جمله استفاده از ابرخازن‌ها برای جایگزینی باتری لیتیوم-یون و یک فرآیند خودترمیمی که از ترک خوردن بدنه پیشگیری می‌کند.

مشخص نیست که آیا لامبورگینی قصد دارد از ترزو میلنیو که وینکلمان آن را بیشتر یک نمایش فناوری می‌داند تا یک مدل جدید و الکتریکی، استفاده کند یا خیر. او خاطرنشان کرد: «این فناوری بسیار سریع در حال توسعه است. بنابراین باید همه چیز را با چیزی که یک دهه‌ی دیگر باید باشد، تطبیق دهیم.»

در عین حال لامبورگینی اعلام کرد که دو سال آینده جشن موتور درون‌سوز را برگزار خواهد کرد که در موفقیت مالی اخیر شرکت سهم بسزایی داشته است. این خودروساز ایتالیایی با وجود حتی دو ماه تعطیلی اجباری کارخانه به دلیل همه‌گیری کرونا، یکی از بهترین سال‌های خود را در ۲۰۲۰ سپری کرد.

در طول سال گذشته این شرکت ۷۴۳۰ دستگاه خودرو تحویل داد که تنها ۹ درصد کمتر از بالاترین رکورد در سال ۲۰۱۹ بود. فروش لامبورگینی بالغ بر ۱٫۹ میلیارد دلار شد که با وجود کاهش ۱۱ درصدی نسبت به سال قبل از آن، به گفته‌ی شرکت به دلیل سفارش خودروهای گران‌تر و شخصی‌تر توسط مشتریان، سود حاصل به یک رکورد رسیده است.

وینکلمان درباره‌ی اینکه آیا جشن لامبورگینی درباره‌ی خودروهای کلاسیک بنزینی به معنای معرفی نمونه‌های جدید یا خاص هم خواهد بود یا نه، چیزی نگفت اما تأکید کرد که باید چند هفته صبر کرد تا خبرهای خوبی در این زمینه اعلام شود.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از خودروی الکتریکی ای‌ایکس (E-X) لامبورگینی

Credit: Andrea Ortile/Lamborghini

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *