تسلا پذیرش بیت‌کوین را به دلایل زیست‌محیطی متوقف کرد

سه ماه پس از اعلام تسلا مبنی بر پذیرش رمزارز بیت‌کوین برای خرید خودروهای الکتریکی، این خودروساز به‌طور ناگهانی و به دلایل زیست‌محیطی روند خود را تغییر داده است.

«ایلان ماسک» (Elon Musk) مدیرعامل تسلا روز گذشته در توییتر اعلام کرد که با توجه به نگرانی درباره‌ی انرژی مصرفی توسط رایانه‌ها برای محاسبات و استخراج «بیت‌کوین» (Bitcoin)، پذیرش این رمزارز برای فروش خودرو را متوقف کرده است.

ماسک نوشت: «رمزارز از بسیاری جهت‌ها ایده‌ی خوبی است و ما معتقدیم که آینده‌ی امیدوارکننده‌ای دارد اما نمی‌تواند برای محیط زیست هزینه‌بردار باشد. اما نگران افزایش سریع استفاده از سوخت‌های فسیلی برای استخراج و معاملات بیت‌کوین، به‌ویژه زغال سنگ هستیم که دارای بدترین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای نسبت به هر نوع سوخت دیگری است.»

در ابتدای سال جاری میلادی، تسلا اعلام کرد که ۱٫۵ میلیارد دلار بیت‌کوین خریداری کرده است و ایلان ماسک، از نقشه‌ی این شرکت برای پذیرش رمزارز به‌منظور فروش خودرو خبر داد. کمی بعدتر تسلا حدود ۳۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های بیت‌کوین خود را فروخت و از سود حاصل از آن درآمد پایین خط تولید خود در سه ماهه‌ی اول سال میلادی را جبران کرد.

پس از تصمیم اخیر، ایلان ماسک خاطرنشان کرد: «تسلا هیچ بیت‌کوینی نمی‌فروشد و ما قصد داریم به محض انتقال این ارز دیجیتال به بستر انرژی پایدارتر، از آن برای معاملات استفاده کنیم.»

طبق اعلام کوین‌دسک، پس از این سخنان ایلان ماسک، قیمت بیت‌کوین اندکی کاهش داشت. هم‌زمان با اوج گرفتن ارزش رمز‌ارزها، میزان انرژی استفاده‌‌شده‌ی ارزهای دیجیتال به‌طور فزاینده‌ای بررسی می‌شود. برخی تخمین‌ها استفاده از انرژی بیت‌کوین را بیش از میزان مصرف انرژی کل کشور آرژانتین بیان می‌کنند.

بیل گیتس در ماه فوریه گفته بود: «بیت کوین در هر معامله بیش از هر روش دیگری که برای بشر شناخته شده است، از برق استفاده می‌کند و بنابراین از دید آب‌وهوایی چیز خوبی نیست.»

ماسک اما ضمن بیان توقف پذیرش بیت‌کوین، اعلام کرد که این شرکت به دنبال رمزارزهای دیگری هم خواهد بود که مصرف انرژی پایین‌ترین نسبت به بیت‌کوین داشته باشند. برای نمونه او نگاه مثبتی به «دوج‌کوین» (Dogecoin) دارد که در ابتدا به‌عنوان یک شوخی آغاز شد اما اکنون ارزش آن افزایش چشمگیری یافته است.

 

Credit: Lam Yik Fei/The New York Times

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *